floordehaas.reismee.nl

Whitsunday Islands + Magnetic Island

Het is al weer veel te lang geleden dat ik een blog heb geplaatst, aangezien ik 22 januari naar de Whitsunday Islands ben geweest en in de tussentijd ook al naar Magnetic Island en Cairns ben geweest. Ik kwam aan met de bus in Airlie Beach. Een klein, maar gezellig dorpje en het opstappunt voor heel veel boten naar de Whitsundays. Ik had voor 1 nacht een hostel geboekt en de volgende ochtend ben ik met de Avatar op een 3 dagen, 2 nachten tour geweest. We moesten rond 11:00 uur in de haven zijn. Na heel wat vragen te hebben beantwoord over veiligheid en gezondheid konden we de boot op. De boot was een Katamaran met aan beide kanten een soort van net gespannen waar we met z'n allen op konden relaxen. We waren met een groep van ongeveer 25 personen.

De eerste dag zijn we naar een klein eilandje gevaren waar we vanaf de grote boot met een klein bootje werden afgezet op het eilandje. We zijn naar boven gelopen en konden daar genieten van het uitzicht. Niet veel later konden we ons gaan omkleden en gingen we snorkelen. Voor mij de eerste keer. Super eng! In het begin was ik ook van plan om niet te gaan, omdat ik wist dat ik een paar dagen later in Cairns ook zou gaan snorkelen. Ik heb besloten om toch maar te gaan snorkelen en we werden wederom weer met het kleine bootje afgezet op het water. Ik was in de veronderstelling dat zodra ik naar beneden zou kijken dat het dan niet heel diep zou zijn en dat ik ook gelijk koraal zou kunnen zien. Nou helaas liep dit even anders dan verwacht en het enige wat ik zag was blauw, diep en niet heel helder water. Dit is dus waar ik zo eng vindt aan de oceaan/zee. Ik vond het dan ook meteen niet leuk meer, maar ik ben wel doorgezwommen. Het koraal zelf was wel mooi, maar aangezien het voor mij de eerste keer snorkelen was en ik niet zo goed wist hoe ik moest ademhalen door zo'n snorkel en het allemaal toch wel een beetje spannend vond, hield ik het al gauw voor gezien en ben ik het kleine bootje weer op gegaan. Die avond bleven we op de plek waar we al zo'n beetje de hele dag waren. Na het eten deden we nog wat spelletjes, maar ik ging al vrij snel naar bed.

De volgende ochtend werden we vroeg wakker. Waar we sliepen was het best wel krap voor drie personen en ook wel warm. rond 06:00 uur was de boot alweer onderweg naar het volgende plekje. Whitehaven Beach. Oftewel de plek waar de bekende foto's van internet vandaan komen. Helaas was het weer niet heel zonnig, maar dat maakte voor het beeld niet heel veel uit. Toen we daar waren afgezet liepen we met de hele groep omhoog om uit te komen op het uitkijkpunt. De zon scheen dan wel niet, maar het was nog steeds super indrukwekkend om naar te kijken! De foto's waren genomen en we liepen naar beneden om in de zee te gaan zwemmen, waar we daarvoor nog op uit keken. Wij waren best wel vroeg en er waren op dat moment dus ook geen mensen op het strand. (Wat voor de foto wel mooi was! :) Na ongeveer drie uur gingen we weer verder naar nog wat andere kleine eilandjes en die avond was het vooral veel spelletjes en gezelligheid. Dit was ook meteen de laatste avond op de boot en de volgende ochtend kwamen we dan ook redelijk vroeg aan weer in Airlie Beach. Ik had gelukkig wel voor die dag een hostel geboekt zodat ik niet meteen weer door hoefde naar de volgende bestemming.

De volgende dag heb ik om 07:30 uur de bus genomen naar Townsville waar ik meteen de boot door zou nemen naar Magnetic Island waar ik 2 nachten zou verblijven. Het weer werkte niet heel erg mee, maar de dag van aankomst en de dag erna waren best wel oke. Het hostel ligt echt op de perfecte plek! Aan de zee, allemaal kleine driehoekige huisjes en de meeste aan het water. Mijn huisje lag bijna aan het water. Geen verkeerde plek om het weekend door te brengen vond ik zelf. Ik heb die dag erna een scooter gehuurd en het eiland over gereden. Super leuke ervaring! Het was voor mij best lang geleden dat ik op mijn scooter had gereden en het was dan ook wel weer heel leuk om dat op een eiland in Australië te kunnen doen! Ik heb daar ook een 'kleine' wandeling gemaakt wat de naam heeft: The Forts walk. Met andere woorden: Het is een wandeling met onderweg ruïnes van een fort, uitkijkpunten en als je geluk heb: Koala's. Op die hele wandeling heb ik er maar 1 gezien, maar dat is er toch weer 1! Heel bijzonder om die diertjes in het wild te zien. Ze doen verder niet veel. Volgens mij is het vooral eten en slapen, maar ze zijn wel schattig. Aan het einde van de dag heb ik de scooter vol getankt en weer ingeleverd. Die dag daarna moest ik ook alweer uitchecken, maar dat was ook wel goed, want dat is het moment dat het ongeveer alle dagen heeft geregend... Gelukkig kon ik nog wel de boot terugnemen en had ik een heel goed hostel in Townsville en kon ik de volgende dag met de bus door naar de laatste bestemming van de oostkust: Cairns!

Fraser Island

Op mijn reis langs de oostkust mocht een tour naar Fraser Island natuurlijk niet ontbreken. 15 januari 2019 ben ik met de bus vanuit Noosa naar Rainbow beach gegaan. Een busreis van 2uur en 35minuten wat voor Australië begrippen niet lang is. Ik kwam daar eind van de middag aan en gelijk na aankomst was er een soort van briefing met de hele groep die de dag erna ook naar Fraser Island zou gaan. Hier werd uitgelegd wat we gingen doen, hoe de groep verdeeld zou worden over 4 auto's en natuurlijk nog wat administratieve formulieren die ingevuld moesten  worden. Helaas heb ik geen rijbewijs en kon ik dus niet rijden gedurende de hele trip. Alle auto's waren een 4x4.

De volgende dag zijn  we al om 07:00 uur vertrokken. Ik zat met nog 7 mensen in een auto. 2 voorin, 3 achterin en nog eens 3 helemaal achterin. Dit was ook meteen de plek waar eigenlijk niemand wilde zitten, aangezien daar bijna geen ruimte was om te zitten. Het eerste gedeelte was nog over de gewone weg richting de boot en duurde ongeveer 15 minuten. Het laatste gedeelte naar de boot was niet meer over een asfalt weg, maar zand. Het eerste gedeelte was op zich nog wel te doen, maar de laatste 200 meter was echt heel zacht zand. We konden via portofoons communiceren met de andere auto's en de guide die in de eerste auto reed vertelde ons dan ook regelmatig wat we wel en niet moesten doen op bepaalde plekken. Zo ook hier. Dat we gewoon rustig zijn sporen van de auto moesten volgen en doorrijden, omdat we anders vast kwamen te zitten. Helaas ging dit niet helemaal zoals gepland aangezien de eerste auto ook nog een aanhanger achter de auto had en al gauw kwam de aanhanger vast te zitten in het zachte zand. Het duurde gelukkig niet lang, omdat iedereen die in de eerste auto zat ging helpen en binnen enkele minuten konden we verder rijden en de boot op. De boottocht zelf was denk ik 10 minuten en kwam gelijk uit op het strand van Fraser Island. Er zijn geen verharde wegen op Fraser Island. Misschien kleine stukjes waar een paar hotels zijn, maar om er te komen rijden we gewoon over het strand. Op het strand is het zand dichtbij het water niet heel zacht en konden we best wel hard over het strand rijden. En dat is gaaf! Met z'n allen in een 4x4, over het strand, met de ramen open en muziek in de auto. Dat vond ik een van de leukste momenten op Fraser Island.

Onze eerste stop was Lake McKenzie. We hebben denk ik een uur lang over het strand gereden en gingen daarna het bos in met de auto. Dat vond ik zelf iets minder, omdat ook daar de weg niet verhard is en het daar nogal hobbelig is. Wel een hele leuke ervaring, maar ik geef dan toch mijn voorkeur aan het rijden over strand! :) Na ongeveer een uur in het bos te hebben gereden kwamen we bij Lake McKenzie. Daar aangekomen was het heel mooi wit strand en super helder water! Het eerste gedeelte van het water was zo mooi helder blauw! We zijn daar ongeveer een uur geweest en reden daarna weer verder door het bos naar een plek waar we zouden gaan lunchen. Voordat we gingen lunchen hebben we nog een kleine bushwalk gedaan en daarna was het tijd voor wraps! Wraps was voor 3 dagen lang onze lunch, maar wel lekker! Aangezien alles in de middle of nowhere is waren er gelukkig wel WC's, maar van mensen die daar heen waren gelopen hoorde ik al dat er verschillende spinnen zaten en iemand had zelfs alleen een poot van een spin gevonden, maar geen spin.Toen ik terugkwam zag ik iedereen omhoog kijken, mezelf afvragende waar ze naar aan het kijken waren. Ik kon het natuurlijk al wel een beetje bedenken, maar ik hoopte dat ik ongelijk had. Helaas had ik wel gelijk en zaten ze te kijken naar een spin. en die spin was groot! Volgens de guide deed deze op zich niks, maar was groot genoeg voor mij! Zo'n grote spin had ik namelijk nog nooit gezien! Blijkbaar kom je die hier wel meer tegen. Natuurlijk heb ik er wel een foto van genomen, maar van afstand zodat ik er niet te dichtbij hoefde te komen. :)

Na de lunch zijn we gelijk naar de camping gegaan en we kwamen daar eind van de middag aan. De tenten stonden allemaal in twee rijen achter elkaar en er was een kleine keuken en plek waar we konden zitten. Die avond was het vooral vroeg naar bed na het eten.

De volgende dag reden we weer een heel stuk over het strand en reden we naar The Champagne pools. Een natuurlijke zwembad voor de zee waar het zeewater soms inslaat. Weer een hele ervaring om in zoiets te zwemmen. Vervolgens zijn we doorgereden naar een uitkijkpunt waar we onder andere dolfijnen hebben gezien. Helaas was het op grote afstand, maar het waren er genoeg om te zien dat het dolfijnen waren. De wandeling daarheen was op zich niet heel lang, maar we hadden allemaal slippers aan en dat zand was heet! Al vrij snel reden we door naar het volgende en dat was op het strand namelijk het scheepswrak wat daar aan de rand van het strand ligt. Hier zijn we niet heel lang geweest en zijn dan ook vrij snel doorgereden naar Eli Creek. Een klein riviertje waar je vanaf boven naar beneden kon met een opblaasband met een natuurlijke stroming. Stelde niet heel veel voor, maar was wel leuk!

Een dier wat veel voorkomt op Fraser Island is een Dingo waar ook echt van werd gezegd dat we geen eten mochten achterlaten op plekken en niet gaan rennen als er een ergens liep. Zo ook bij bij Eli Creek liep er een. En het gekke is dat ze er zo schattig uitzien en gewoon op normale honden lijken.

De laatste dag zijn we nog naar 1 meer geweest en daarna reden we weer terug naar de boot en het hostel. Toen we van de boot af waren zaten wij niet vast, maar waren er auto's voor ons die wel vastzaten en toen mensen ook nog via de andere kant probeerde er langs te komen ging dat ook een beetje verkeerd... Uiteindelijk zaten er 2 auto's vast en nadat die weer verder konden rijden zat de eerste auto vast. Gelukkig kwam die er vrij snel uit en na een kleine vertraging kwamen we eind van de middag weer aan in het hostel! Ik had hier nog 1 extra nacht en ik ben de volgende dag doorgereisd met de bus naar Agnes Water. Deze busreis duurde 5uur en 55minuten.... Agnes Water was een stop voor 1 nacht en die dag na aankomst in Agnes Water had ik voor 21:30 een nachtbus geboekt naar Airlie Beach! In Airlie Beach ga ik op tour naar The Whitsunday Islands!

Begin van de Oostkust reis!

Het is nu al weer 13 dagen geleden dat ik vertrokken ben uit Sydney om mijn reis naar de Oostkust te beginnen! Ik had van te voren al een hostel geboekt die gereserveerd stond tot 2 januari 2019. Gelukkig kon ik tot laat in de middag in mijn kamer blijven, en 1 dag eerder uitchecken. De bus vertrok om 19:00 uur in de avond. De busreis zou ongeveer 12.5 uur duren. Ja.... super lang. Ik had een vest ingepakt en wat eten en te drinken voor de volgende ochtend. Er was voor mij geen plek toegewezen, dus ik kon zelf een plekje uitzoeken achterin. Ik besloot om bijna achterin te gaan zitten, waar niemand achter mij zat zodat ik mijn stoel naar achteren kon doen om te slapen. De bus zou meerdere tussenstoppen maken om mensen af te zetten en weer op te halen. De eerste paar uur gingen prima. Ik had nog niet echt zin om te slapen en muziek luistereren en lezen was prima. Niet te vergeten de mooie plekken die we onderweg tegenkwamen. Totdat het natuurlijk donker werd en er geen uitzicht meer was om van te genieten. De airco in de bus is fijn, maar ik was hier niet echt op voorbereid door een dekentje, dikke trui of nekkussen mee te nemen. Hoe later het werd, hoe kouder en hoe moeilijker het werd om te slapen. Alle opties om te slapen had ik na 7 uur ongeveer wel gehad. Op de een of andere manier lukt het dan toch altijd weer om een beetje te slapen. Ik had de hele reis niemand naast mij zitten, dus ik had wel lekker veel ruimte. Na 12.5 uur was het dan eindelijk zover! De buschauffeur riep om dat we binnen enkele minunten in Byron Bay waren! Mijn eerste tussenstop voor 5 nachten! In de bus had ik nog snel even een hostel geboekt, lekker goedkoop... dacht ik... Tip voor accommodaties online boeken: Check altijd de goede check in en check out datum! Aangezien het zo druk was in Byron bay was er dus eigenlijk nergens plek, behalve de duurdere plekken. Ik had dus per ongeluk februari gedaan in plaats van januari. Gelukkig kon ik kostenloos annuleren en snel een ander hostel geboekt. wel duurder, maar wel heel mooi. Wake up Byron bay! Direct aan het strand en een shuttle service van het hostel naar het centrum. Ideaal! Byron Bay heeft een mooi Lighthouse en een mooie wandeling daar naar toe. Dat heb ik direct de volgende dag gedaan. Ik ben over het strand, door het dorpje daar naartoe gelopen. Een wandeling wat heen en weer terug rond de 15 kilomter was. Langzaam maar zeker liep de weg steeds verder omhoog en ben ik denk ik niet helemaal volgens de route daar naar toe gelopen, maar het was hoe dan ook geweldig! Ook ben ik tijdens de wandeling op het meest oostelijke puntje van het Australische vasteland geweest. Toch raar als je daar staat. De rest van de dagen was ik vooral op het strand, rond het hostel en in het dorpje. De dag dat ik zou weggaan ben ik in de ochtend nog weer naar Lighthouse geweest om de zonsopgang te kijken. We werden met een busje van het hostel naar Lighthouse gebracht en toen was het vooral wachten... wachten en wachten...Rond 06:00 uur zou de zon opkomen. We zagen af en toe wel wat roze strepen in de lucht, maar meer dan dat was het dan ook niet. Helaas kwamen we erachter dat het bewolkt was en het niet de mooie zonsopgang zou worden waar we op gehoopt hadden. Maar ach... ik was om 04:00 uur opgestaan, dus ik had nog wat aan mijn dag. Het enige wat ik niet wist, was dat we terug moesten lopen.... Goed begin van de ochtend wel. Wel leuk om te zien! Zo vroeg en al zoveel mensen buiten aan het surfen of gewoon lekker wandelen.

De volgende stop was Gold Coast, Surfers Paradise. Hier ben ik 2 nachten gebleven. Deze busreis was gelukkig minder lang. de Gold Coast is weer heel anders dan Byron Bay. Totaal niet met elkaar te vergelijken. Het is grote stad met veel hoogbouw en strand. Een beetje Scheveningen, maar dan 10x groter. Ik wist niet zo goed wat ik daar moest doen, ook omdat ik niet zoveel tijd had. Ik had een ticket gekocht voor Skypoint Observation Deck, wat een prachtig uitzicht geeft over de stad en de zee. Hier ben ik samen met iemand heen gegaan die ik in de bus had leren kennen. We hadden een ticket gekocht zodat we ook een voucher hadden om wat te eten. We hebben daar zo'n beetje de hele middag rondgehangen. Later besloten we nog om in de avond terug te komen rond 18:00 uur om de zonsondergang te bekijken en kijken hoe de stad in de avond eruit ziet. Wederom weer heel mooi en daar zijn we uiteindelijk gebleven tot sluitingstijd. De volgende dag zou ik alweer doorgaan naar de volgende bestemming: Brisbane. In Brisbane had ik een hostel voor 3 nachten geboekt.

Ook deze reis was gelukkig niet al te lang. Brisbane zelf is ook best een grote stad, maar heel anders dan de Gold Coast, Surfers Paradise. Brisbane zelf heeft geen strand. De eerste dag ben ik maar wat gaan rondlopen. Ik had een plattegrondje met de dingen die ik moest zien. Als eerste ben ik over de Story Bridge gelopen om vervolgens door te lopen naar Kangaroo Point Cliffs. Een grote en lange rots aan de rand van de stad. Hier kreeg ik toch iets te zien wat ik echt nog nooit had gezien. Ik liep gewoon door de stad, een trap naar beneden en ineens zie ik een soort van leguaan (niet helemaal zeker of het een leguaan is, maar het leek er op) gewoon het pad oversteken. Ik had veel verwacht van de dieren in Australië, maar dit is een van de dingen die ik dan net weer niet verwacht: een leguaan midden in de stad. Maar zoals ze zeggen: alles went. Zo ook dit. Op mijn weg langs de rotsten ben ik er nog 3 tegengekomen en op een plek waar ik koffie ging drinken liep er nog een gewoon over het terras. Natuurlijk kunnen de spinnen ook niet wegblijven en daar heb ik er ook 2 van gezien. Niet mega groot zoals je ze kunt zien op internet, maar alsnog groot genoeg!

Wat echt wel heel gaaf is in Brisbane is dat ze een soort van strand in de stad hebben gemaakt. South Bank Beach. Daarna kwam ik nog langs het Brisbane sign en vervolgens heb ik wat gewinkeld in de stad en twee tours geboekt voor de aankomende dagen. De dag erna bijvoorbeeld had ik een tour geboekt naar Springbook National Park en Tamborine Mountain. Bij Springbrook National Park zijn we naar de Natural Bridge geweest en heeft de gids ons van alles verteld over de omgeving en bij Tamborine Mountain zijn we eerst gestopt bij een uitkijkpunt en daarna doorgereden naar een plek waar we naar een Glow worm Cave zijn geweest. Daar ook nog een lunch gehad met niet te vergeten de gezellige kleine leguaan die over het terras liep. Heel gaaf! Het lijkt gewoon alsof je door een tunnel loopt met allemaal lampjes. En daarna ook nog een kleine wandeling gemaakt naar een waterval. Ook dit was weer heel mooi! De tour zelf was heel erg leuk, het was met een kleine gezellige groep en een gids die de hele dag op een leuke manier deed.

De volgende dag was het al weer tijd om de bus te nemen naar mijn volgende bestemming: Noosa. Hier ben ik op dit moment nog steeds. Vandaag was mijn eerste echte dag hier. Gisteren ben ik hier aangekomen rond 15:00 uur, maar had daarna niet veel meer gedaan. Vandaag ben ik naar Noosa National Park geweest om daar een wandeling te gaan maken. Ik was van plan een wandeling te gaan maken van ongeveer 5.5 kilometer aangezien het best warm was vandaag. Na wat informatie en terwijl ik aan het lopen was heb ik uiteindelijk een wandeling gemaakt van 10 kilometer! De wandeling zelf liep het grootste gedeelte langs de kust, maar uiteindelijk heb ik een afslag genomen om door het bos te gaan. Beide routes waren echt prachtig! Morgen ga ik met een boot door de Everglades varen!

Dit is mijn Oostkust reis tot nu toe! Sorry voor het lange verhaal, maar zulke ervaringen als dit kan niet verteld worden in een paar zinnen!

Happy New Year!

Gelukkig nieuwjaar iedereen!

Oud en nieuw was voor mij dit jaar een klein beetje anders dan afgelopen jaren. Dit jaar heb ik oud & nieuw gevierd in Sydney. Gelukkig niet alleen maar met een deel van de groep waarmee ik ook naar Australië ben gekomen. De laatste paar dagen voor oud & nieuw waren we een beetje aan het kijken naar wat we eventueel zouden kunnen doen, waar we heen wilden gaan en niet te vergeten hoe laat. Iedereen had een beetje research gedaan naar mogelijke plekken waar we het vuurwerk goed zouden kunnen zien. Aan de hand van blogs van andere mensen en foto's, hebben we gekozen voor Mrs Macquarie's Chair. We wisten dat dit een drukke plek zou worden, aangezien er stond aangegeven dat er rond de 14.000 mensen in kunnen. Ook hadden we gelezen dat mensen al rond 5 uur in de ochtend in de rij stonden om een goede plek te krijgen. Alle betaalde feesten waren of al uitverkocht of veel te duur. Op eentje na... die was niet duur, maar hebben we uiteindelijk toch niet voor gekozen. (later bleek dit toch wel een beter idee te zijn)

Met z'n allen hebben we besloten om 5 uur op te staan en om 6 uur samen af te spreken in het centrum, om vervolgens samen naar die plek te lopen. Ik dach ach.... er zijn vast niet veel mensen die dit doen, want ja.... wie gaat er nou zo vroeg zijn/haar bed uit om een goed plekje te krijgen? Nou, daar kwam ik al snel op terug. Ik nam de trein van kwart voor 6 en in de trein zag ik al mensen met stoeltjes, tentjes en boodschappen.

Eenmaal aangekomen daar keken we onze ogen uit. Mensen stonden daar met tenten, slaapzakken, ontbijt alles! Blijkbaar hadden mensen hier gewoon geslapen om een goede plek te kunnen krijgen. Wij waren daar iets na 6 uur en er stond al zo'n lange rij. Voor ons zat er niks anders op dan gewoon keurig achteraan in de rij aan te sluiten en te wachten tot het park om 10 uur open zou gaan. Wij zaten denk ik net 15 minuten op het grasveld en opeens begon iedereen te lopen en half te rennen naar een plekje verderop. Wij wisten niet wat ons overkwam maar ja.... we zijn er maar achteraan gelopen, aangezien iedereen ineens weg was. Daar bleek een rij te worden gemaakt en langzaam maar zeker kwam er beweging in en rond 11 uur stonden we in het park. Het was al zo druk! Hier had ik in ieder geval niet zo op gerekend. Tot de grote teleurstelling stonden er ook voor grotendeel bomen en was het moeilijk een goede plek te kiezen. Alle plekken waar geen bomen stonden, waren natuurlijk al mensen gaan zitten. Uiteindelijk hebben we er ons bij neergelegd en hebben we ergens ons plekje gevonden. (in de zon!) In de zon was op z'n zachts gezegd warm!

De uren verstreken en iedereen begon een beetje te klagen. We hadden er niet zoveel zin meer in, het was druk, warm en we konden geen goede plek vinden. We dachten hoe drukker wordt, hoe moeilijker het gaat worden om rond 12 uur 's nachts een goed plekje te vinden. De klaagmomentjes van iedereen waren later op de avond ook wel weer grappig. Iedereen had zo'n beetje z'n eigen zinnetje:

Ik wil wel door die stomme bomen het vuurwerk kunnen zien hoor!

Ik: Wow, ik ga even een rondje lopen in de schaduw, ik kan hier echt niet tegen en dan ben ik zo verbrand! (na 5 minuten in de zon te hebben gezeten/gelegen)

Ja, het maakt mij niet zoveel uit, maar ik wil eigenlijk ook wel weg en anders heen.

Ik ben er echt helemaal klaar mee, ik wil douchen of in het water springen voor verkoeling!

Tijdens de regen: Ik heb het zo koud!

Uiteindelijk konden we er allemaal om lachen en hebben we toch maar besloten niet weg te gaan en te blijven en er voor te zorgen dat we een goed plekje zouden krijgen. z

om 21:00 uur begon het 'kindervuurwerk'. Dit was echt al zo mooi om naar te kijken. We konden niet wachten om het vuurwerk van 00:00 uur te zien! Na het 'kindervuurwerk' hebben we onze plek, waar geen bomen stonden gevonden. In het begin leek dit nog best wel oke, maar er kwamen steeds meer mensen bij staan en ook iedere keer tussendoor, waardoor ik langzaam naar achteren werd gedrukt en uiteindelijk best wel ver van mijn groepje stond. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en rond 00:00 uur stond ik weer bij mijn groepje en kon het aftellen beginnen. Het vuurwerk was begonnen! in een woord: WOW! Echt zo gaaf om te zien! Gelukkig heb ik genoeg filmpjes en foto's gemaakt!

Na afloop zijn we met z'n allen teruggelopen en op dinsdag 1 januari ben ik om 19:00 uur met de bus naar Byron Bay gegaan. De busreis duurde ongeveer 11 uur. De aankomende dagen ben ik hier in Byron Bay en maandag 7 januari ga ik door naar de Gold Coast!

The Adventure Continues!

De laatste blog eindigde dat ik met de groep naar Featherdale Wildlife park zou gaan. Op de terugweg van Katoomba naar Sydney zijn we ergens tussendoor uitgestapt en hebben we de bus gepakt naar het Wildlife park. We hadden gedacht dat toen we van plan waren naar Katoomba te gaan dat het Wildlife park daar dichtbij zou zitten. Helaas was dit niet het geval en bleek uiteindelijk dat het park dichter bij Sydney ligt dan bij Katoomba. Het park zelf was niet heel groot, maar ze hebben wel allemaal dieren die wij in Nederland niet zo snel zullen zien. Waar we natuurlijk vooral voor gingen waren de Koala's en de Kangoeroes.

De reis naar Sydney was vanaf het park ongeveer nog een uurtje. We hadden allemaal hetzelfde hostel geboekt voor de komende 5 of 6 nachten, omdat we maandag 17 december op surf camp zouden gaan met z'n allen. Die dagen in Sydney heb ik vooral gekeken naar een baantje , shoppen en verder lekker niks gedaan. Die maandag zijn we teruggegaan naar het hostel waar we de eerste drie nachten ook waren geweest. We werden met de bus opgehaald en de reis zou twee uur duren naar het surf camp. Surf camp was echt geweldig! Ik kan niet zeggen dat nu super goed kan surfen, maar ik kan er in ieder geval op staan. (lijkt mij een goed begin na 5 dagen surfen). Het surf camp zelf lag in de middle of nowhere en er was maar 1 plekje ergens bovenop de heuvel was samen met het winkeltje op de camping de enige plek waar we wat lekkers konden halen. Verder neemt dat niet weg dat het wel een super mooi gebied is! Het surf camp ligt bij 7-mile beach in Gerroa. We waren met een best wel grote groep, opgesplitst in 2 kleinere groepen. Iedereen sliep in kleine huisjes met maximaal 7 of 8 personen en middenin was de gelegenheid voor eten/drinken en lekker relaxen. Iedere dag was 2 keer 2 uur surfen en tussendoor kon je doen waar je zin in had. Zonnebrand was hier geen overbodige luxe, want zelfs als de zon niet scheen, kon je nog verbranden. Wat een klein beetje is gebeurt. Vrijdag 21 december kregen we de mogelijkheid om het weekend nog te blijven of om weer terug te gaan Sydney. Ik had als enige van de groep ervoor gekozen om weer terug te gaan Sydney. Ik ben naar het hostel gegaan waar ik eigenlijk maandag pas een reservering had, maar heb er extra nachten bijgeboekt. Het hostel zelf ligt ideaal! Naast het centraal station en niet ver van alle centrale plekken. Het is een hostel met treinwagons die zijn omgebouwd tot slaapkamers!

Vandaag is het 25 december, wat betekent dat het kerst is! Merry Christmas iedereen! Het gekke is dat het niet voelt als kerst. Ik heb meer het gevoel dat het ergens midden in de zomer is. Gisteren om kerstavond zijn we met een groepje naar de pub gegaan om kerst te vieren. Toch gek... het is hier nu rond de 26 graden en af en toe zie je wat kerstversiering op straat en een kerstboom staan. Vanavond ga ik met de groep BBQ'EN. Australischer dan dit ga ik het niet krijgen om met kerst te gaan BBQ'EN! Voor de rest van de week zijn er nog niet echt plannen gemaakt, behalve dan natuurlijk oud & nieuw. We moeten nog even een goede plek uitzoeken er op tijd gaan zitten!

Gelukkig heb ik sinds gisteren wel een plan! Voor zover had ik nog helemaal geen plannen voor de komende tijd, maar gisteren heb ik met een organisatie een plan gemaakt om met een bus de East Coast te gaan bekijken met de bus en uiteindelijk te eindigen in Cairns. Dit natuurlijk niet allemaal in 1 dag. De afstanden hier in Australië zijn een klein beetje groter dan in Nederland. Van Sydney naar Cairns is iets meer dan 2.000 kilometer. Door middel van allerlei tussenstops en excursies zal mijn East Coast avontuur eindigen in Cairns. Mijn plan is dan ook om hier een baantje te gaan zoeken voor een aantal maanden en dan weer door te reizen naar een ander deel van Australië of misschien mijn twee maanden vakantie in Nieuw - Zeeland. Maar zover is het allemaal nog niet! 1 Januari ga ik met de bus naar Byron Bay en vanaf daar kijken wat ik allemaal ga doen. Excursies die al vast staan zijn de Whitesunday Islands, Fraser Island en Great Barrier Reef!

Sydney, Katoomba en de Blue Mountains

11 December 2018. Wat betekent dat ik al een week onderweg en in Australië ben. Mijn laatste verhaal eindigde bij mijn eerste dag in Sydney. Ondertussen ben ik in Katoomba. Een dorpje dat ongeveer 100 kilometer bij Sydney vandaan ligt.

Sydney is een super grote, maar hele leuke stad. De dag nadat we zijn aangekomen in Sydney ben ik met de hele groep op stap geweest om de stad te verkennen. Als eerst natuurlijk naar de Harbour Bridge en het Opera House. Verder hebben we wat rondgelopen en langzaam weer terug naar het hostel. Die dag hebben we zoveel kilometers gelopen dat we 's avonds allemaal super moe waren.

Zondag zijn we naar Bondi Beach geweest. Gelukkig was het maar een halfuurtje met de bus. Op Bondi is het echt een hele andere omgeving dan in de stad. Er is bijna geen hoogbouw, gezellige winkeltjes en niet zoveel openbaar vervoer als in het centrum. Al met al een hele andere sfeer op het strand en in de stad. Maar Bondi is GE-WEL-DIG! Op het strand zijn zoveel mensen, maar het is gewoon een gezellige sfeer. Er is altijd wel iets te doen!

Op maandag moesten we uitchecken uit het hostel waar we de eerste drie nachten hebben geslapen. Ons plan was om in de ochtend naar Katoomba te gaan met de trein om The Blue Mountains te gaan bekijken. Met de trein was het nog maar twee uurtjes voordat we in Katoomba aankwamen. In twee uur tijd kom je in een hele andere omgeving terecht. Het is hier zo mooi! Het dorpje zelf is schattig, klein en gezellig.

Vandaag dinsdag 11 december zijn we naar The Blue Mountains geweest. Ik had er niet zo'n voorstelling van, maar het is echt adembenemend mooi! We zijn met de bus daar naartoe gegaan. Je komt daar al gelijk uit bij het echo point. Vanaf daar hebben we een wandeling gemaakt. Het plan was om ongeveer een wandeling te maken van een uurtje, maar nadat we wat informatie hadden gevraagd, kregen we een route waarvan werd gezegd dat dit een hele mooie route is. Het enige puntje was: de route duurt ongeveer 3,5 uur. Na overleg hebben we besloten dat we dit gaan doen, aangezien we er nu toch zijn en alles er uit willen halen! De route begon best wel simpel maar naarmate de route vorderde hoe moeilijker het werd. De route liep ongeveer 1000 trappen naar beneden, dan een redelijk normaal stuk langs een rotswand wat best stijl naar beneden liep en het laatste stuk hebben we besloten om weer 1000 trappen omhoog te klimmen. (de trappen langs de berg naar beneden en omhoog zijn natuurlijk niet van die trappen die allemaal mooi aangelegd zijn, nee allemaal ongelijke, onverharde trappen. Maar zo gaaf om te doen!!! The Blue Mountains is echt een aanrader!

Morgen (12 december 2018) is het plan om naar wildlife park te gaan waar we koala's en kangoeroes kunnen zien! Daarover natuurlijk later meer bij de volgende blog!

Vertrek tot en met aankomstdag Sydney

En daar zijn we dan! Sydney!

DInsdag 4 december 2018 was het dan eindelijk zover: mijn vertrek naar Sydney. Met de zenuwen is het gelukkig allemaal best meegevallen. Behalve de nacht van tevoren, toen bedacht ik mij allemaal dingen die ik misschien niet goed geregeld zou hebben of vergeten zou kunnen zijn. De volgende dag zijn we met z'n allen met de auto naar Schiphol gereden. Met de zenuwen? Nog steeds best wel oke. Totdat er op de borden Schiphol kwam te staan. Eenmaal aangekomen op Schiphol begint het dan ook wel echt. Na wat te hebben gegeten liepen we langzaam naar de vertrekhal waar we ons allemaal zouden verzamelen. We hebben met z'n allen onze spullen ingecheckt en daarna kwam het..... het afscheid..... het geen waar ik het meest tegen op zag. Nadat ik van iedereen afscheid had genomen begon het avontuur echt. De eerste vlucht was van Amsterdam naar Dubai. Een vlucht van ongeveer 6 uur, met een korte overstap in Dubai voor de vlucht naar Singapore. Die vlucht was tussen de 6 en 7 uur.

Laat aangekomen in Singapore komen we rond 22:00 uur in de avond buiten op het vliegveld. Het eerste wat ik denk is WOW super warm hier! En dat om 22:00 uur in de avond! Iets wat ik sowieso niet gewend ben, maar al helemaal niet toen ik in Nederland opstapte en het weer daar tussen de 0 en 10 graden lag.

We zijn met z'n allen naar het hotel gegaan voor 1 nacht. De volgende dag zouden we een stadstour gaan maken door SIngapore. De volgende dag werden we ergens in de middag opgehaald om met een gids de stadstour te gaan doen. De eerste stop was het zakelijk centrum van de stad. Met de skyline, de hotels en de casino's. Van te voren wist ik niet zo goed wat ik van Singapore kon verwachten, maar vooral veel en hoge gebouwen. Wel een opvallende schone stad. De tweede stop was de Botanische tuin van Singapore en de National Orchid Garden. (de naam zegt het al: een tuin met allemaal soorten orchideeën). De derde en de vierde stop waren een Chinese Tempel en Little India. Moe maar voldaan zijn we weer afgezet op het vliegveld van Singapore waar we het vliegtuig hebben genomen naar Sydney. Een vlucht van ongeveer 8 uur.

Eindelijk na best wel veel uur onderweg te zijn geweest kwamen we dan aan in Sydney rond acht uur (lokale tijd). We zijn gelijk doorgegaan naar het hostel waar we de komende nachten zullen verblijven. Gelukkig konden we al gelijk de kamer in en de stad gaan verkennen. De stad, van wat ik er tot nu toe van heb gezien lijkt me super mooi. Morgen 08.11.2018 is het plan om de stad verder te gaan bekijken en een soort van citytour door Sydney te maken.

Bijgevoegd onder het mapje foto's heb ik nog de foto's van het vertrek, Singapore en een stukje Sydney!

Bedankt voor het lezen en tot gauw!

Voorbereidingen voor vertrek!

Nog ruim 3 weken en dat begint het avontuur naar Australië en Nieuw - Zeeland!

Begin van dit jaar ben ik begonnen met het plannen en realiseren om een jaar te gaan werken en reizen na mijn studie in Australië en ook nog een paar weken Nieuw - Zeeland mee te pakken (voor iemand zoals ik die The lord of the Rings en The Hobbit leuk vindt om naar te kijken mag Nieuw - Zeeland natuurlijk niet ontbreken).Uiteindelijk ben ik dan op het punt gekomen dat ik alles ga regelen voor de reis van het jaar! Een paar weken later is dan het meeste geregeld en staat het vast dat ik naar Australië en Nieuw - Zeeland ga. Super spannend! Toen ik dit allemaal geregeld had, leek het nog zo ver weg en nu? Nu is het nog ongeveer 3 weken voor vertrek en zijn die weken voorbij gevlogen!

In de afgelopen maanden heb ik langzaam alles bij elkaar gescharreld. Informatieboekjes, handige backpackspulletjes. Zoals bijvoorbeeld een lichtgewicht, sneldrogende handdoek en organizers (Packing cubes) voor in de backpack. Uiteindelijk begin ik mij wel te realiseren dat ik niet zoveel mee kan nemen als in een koffer. Iedere keer wordt ik er aan herinnerd dat ik het wel allemaal op mijn rug moet dragen. Dus boeken? geen optie.... gelukkig een E-reader wel! Het is klein en het weegt niet veel. Ideaal voor in het vliegtuig! Dan nog de goede schoenen en kleren uitzoeken en dan klaar voor vertrek!

Het enige wat nu nog te doen is, is de rugzak inpakken, uitzoeken welke kleding meegaat en welke thuis blijft, puntjes op de i en een lange muziek afspeellijst maken voor in het vliegtuig. :)