floordehaas.reismee.nl

Fraser Island

Op mijn reis langs de oostkust mocht een tour naar Fraser Island natuurlijk niet ontbreken. 15 januari 2019 ben ik met de bus vanuit Noosa naar Rainbow beach gegaan. Een busreis van 2uur en 35minuten wat voor Australië begrippen niet lang is. Ik kwam daar eind van de middag aan en gelijk na aankomst was er een soort van briefing met de hele groep die de dag erna ook naar Fraser Island zou gaan. Hier werd uitgelegd wat we gingen doen, hoe de groep verdeeld zou worden over 4 auto's en natuurlijk nog wat administratieve formulieren die ingevuld moesten  worden. Helaas heb ik geen rijbewijs en kon ik dus niet rijden gedurende de hele trip. Alle auto's waren een 4x4. 

De volgende dag zijn  we al om 07:00 uur vertrokken. Ik zat met nog 7 mensen in een auto. 2 voorin, 3 achterin en nog eens 3 helemaal achterin. Dit was ook meteen de plek waar eigenlijk niemand wilde zitten, aangezien daar bijna geen ruimte was om te zitten. Het eerste gedeelte was nog over de gewone weg richting de boot en duurde ongeveer 15 minuten. Het laatste gedeelte naar de boot was niet meer over een asfalt weg, maar zand. Het eerste gedeelte was op zich nog wel te doen, maar de laatste 200 meter was echt heel zacht zand. We konden via portofoons communiceren met de andere auto's en de guide die in de eerste auto reed vertelde ons dan ook regelmatig wat we wel en niet moesten doen op bepaalde plekken. Zo ook hier. Dat we gewoon rustig zijn sporen van de auto moesten volgen en doorrijden, omdat we anders vast kwamen te zitten. Helaas ging dit niet helemaal zoals gepland aangezien de eerste auto ook nog een aanhanger achter de auto had en al gauw kwam de aanhanger vast te zitten in het zachte zand. Het duurde gelukkig niet lang, omdat iedereen die in de eerste auto zat ging helpen en binnen enkele minuten konden we verder rijden en de boot op. De boottocht zelf was denk ik 10 minuten en kwam gelijk uit op het strand van Fraser Island. Er zijn geen verharde wegen op Fraser Island. Misschien kleine stukjes waar een paar hotels zijn, maar om er te komen rijden we gewoon over het strand. Op het strand is het zand dichtbij het water niet heel zacht en konden we best wel hard over het strand rijden. En dat is gaaf! Met z'n allen in een 4x4, over het strand, met de ramen open en muziek in de auto. Dat vond ik een van de leukste momenten op Fraser Island. 

Onze eerste stop was Lake McKenzie. We hebben denk ik een uur lang over het strand gereden en gingen daarna het bos in met de auto. Dat vond ik zelf iets minder, omdat ook daar de weg niet verhard is en het daar nogal hobbelig is. Wel een hele leuke ervaring, maar ik geef dan toch mijn voorkeur aan het rijden over strand! :) Na ongeveer een uur in het bos te hebben gereden kwamen we bij Lake McKenzie. Daar aangekomen was het heel mooi wit strand en super helder water! Het eerste gedeelte van het water was zo mooi helder blauw! We zijn daar ongeveer een uur geweest en reden daarna weer verder door het bos naar een plek waar we zouden gaan lunchen. Voordat we gingen lunchen hebben we nog een kleine bushwalk gedaan en daarna was het tijd voor wraps! Wraps was voor 3 dagen lang onze lunch, maar wel lekker! Aangezien alles in de middle of nowhere is waren er gelukkig wel WC's, maar van mensen die daar heen waren gelopen hoorde ik al dat er verschillende spinnen zaten en iemand had zelfs alleen een poot van een spin gevonden, maar geen spin.Toen ik terugkwam zag ik iedereen omhoog kijken, mezelf afvragende waar ze naar aan het kijken waren. Ik kon het natuurlijk al wel een beetje bedenken, maar ik hoopte dat ik ongelijk had. Helaas had ik wel gelijk en zaten ze te kijken naar een spin. en die spin was groot! Volgens de guide deed deze op zich niks, maar was groot genoeg voor mij! Zo'n grote spin had ik namelijk nog nooit gezien! Blijkbaar kom je die hier wel meer tegen. Natuurlijk heb ik er wel een foto van genomen, maar van afstand zodat ik er niet te dichtbij hoefde te komen. :) 

Na de lunch zijn we gelijk naar de camping gegaan en we kwamen daar eind van de middag aan. De tenten stonden allemaal in twee rijen achter elkaar en er was een kleine keuken en plek waar we konden zitten. Die avond was het vooral vroeg naar bed na het eten. 

De volgende dag reden we weer een heel stuk over het strand en reden we naar The Champagne pools. Een natuurlijke zwembad voor de zee waar het zeewater soms inslaat. Weer een hele ervaring om in zoiets te zwemmen. Vervolgens zijn we doorgereden naar een uitkijkpunt waar we onder andere dolfijnen hebben gezien. Helaas was het op grote afstand, maar het waren er genoeg om te zien dat het dolfijnen waren. De wandeling daarheen was op zich niet heel lang, maar we hadden allemaal slippers aan en dat zand was heet! Al vrij snel reden we door naar het volgende en dat was op het strand namelijk het scheepswrak wat daar aan de rand van het strand ligt. Hier zijn we niet heel lang geweest en zijn dan ook vrij snel doorgereden naar Eli Creek. Een klein riviertje waar je vanaf boven naar beneden kon met een opblaasband met een natuurlijke stroming. Stelde niet heel veel voor, maar was wel leuk! 

Een dier wat veel voorkomt op Fraser Island is een Dingo waar ook echt van werd gezegd dat we geen eten mochten achterlaten op plekken en niet gaan rennen als er een ergens liep. Zo ook bij bij Eli Creek liep er een. En het gekke is dat ze er zo schattig uitzien en gewoon op normale honden lijken. 

De laatste dag zijn we nog naar 1 meer geweest en daarna reden we weer terug naar de boot en het hostel. Toen we van de boot af waren zaten wij niet vast, maar waren er auto's voor ons die wel vastzaten en toen mensen ook nog via de andere kant probeerde er langs te komen ging dat ook een beetje verkeerd... Uiteindelijk zaten er 2 auto's vast en nadat die weer verder konden rijden zat de eerste auto vast. Gelukkig kwam die er vrij snel uit en na een kleine vertraging kwamen we eind van de middag weer aan in het hostel! Ik had hier nog 1 extra nacht en ik ben de volgende dag doorgereisd met de bus naar Agnes Water. Deze busreis duurde 5uur en 55minuten.... Agnes Water was een stop voor 1 nacht en die dag na aankomst in Agnes Water had ik voor 21:30 een nachtbus geboekt naar Airlie Beach! In Airlie Beach ga ik op tour naar The Whitsunday Islands! 

Reacties

Reacties

Leneke

Wat weer een verhaal , geweldig meid .

Mam

Mooi verhaal lieve meis! Kus mam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active